ďťż

waga 1mb stali zebrowanej w hurtowaniach - jak oni to licza?





bonart1 - 19-03-2010 14:55
Witam,
czy moze ktos powiedziec na jakiej podstawie sprzedawcy z hurtowni budowlanych przeliczaja mb stali. Problem jest taki ze w moim projekcie i na stronach internetowych przeliczniki sa nastepujace:

mb pret zebro fi 12 - 0.89 kg
mb pret zebro fi 14 - 1.21 kg
mb pret zebro fi 16 - 1.58 kg

a hurtownicy - juz 2 takich spotkalem mowia ze oni maja przelicznik handlowy i nigdzie nie jest inaczej (a to co w projekcie nie ma znaczenia) a wynosi on tyle...

mb fi12 - 0.95 kg

mb fi14 - 1.38 kg

mb fi16 - 1.70 kg

pachnie mi to oszustwem





Barbossa - 19-03-2010 14:57
może VAT doliczają :roll:



out - 19-03-2010 16:27
jeśli na stal jest 7% to by się niby zgadzało z tym vat'em pomijając fi14

tu są podane masy

http://www.budstal.com/cennik.php



Barbossa - 19-03-2010 17:52
no właśnie, skubią na tej #14 :-?





zbigmor - 19-03-2010 19:26
A ja myślę, że sprzedawcy nie przeliczją masy, a po prostu ważą. (a różnica to korozja :D )



hydrogenium - 20-03-2010 16:52
Z tego co mi wiadomo więc wyjaśniam:
Ciężar stali podany w projekcie pochodzi z prostej zasady:
pole przekroju pręta czyli np. dla fi12 =1,1304cm2 pomnożony przez ciężar objętościowy stali tj. 7850kg/m3 co daje nam dla fi 12 ciężar 1mb na poziomie 0,887 kg/mb. Jak widać w/w masa pręta nie obejmuje użebrowań w przypadku takowych prętów. Stąd też tzw "hurtownie" robią w balona klientów podając właśnie masy prętów z uwzględnieniem w masie żebrowań, co jest nie etyczne jak również niezgodne z ogólnymi przyjętymi zasadami projektowania, przedmiarowania, kosztorysowania oraz obmiarowania. Proszę sobie wyobrazić że zaopatrzeniowiec porządnej budowy zamawia 200 ton prętów fi16 BSt500S. Proszę sobie wyobrazić jak mógł by się zdziwić kiedy zabraknie mu podczas prac zbrojeniowych



bonart1 - 21-03-2010 21:05
no to jednak jest tu jakas sciema... moze muratorowy ekspert by wyjasnil na czym to polega... bo na prawde nie moge uwierzyc ze rzeczywiscie hurtownie oszukuja klientow...



pawelpiwowarczyk - 22-03-2010 09:30

Jak widać w/w masa pręta nie obejmuje użebrowań w przypadku takowych prętów. Stąd też tzw "hurtownie" robią w balona klientów podając właśnie masy prętów z uwzględnieniem w masie żebrowań, co jest nie etyczne Ale przecież owo użebrowanie wykonane jest z tej samej stali i coś tam waży?
Jak dobrze cię zrozumiałem, średnica rdzenia nie zmienia się, a więc pręt fi12 bez żebrowań będzie lżejszy niż pręt fi12 żebrowany? A hurtownie uwzględniają tę różnicę w cenie? Nie widzę w tym nic nieetycznego.



pierwek - 22-03-2010 09:39
co to ma znaczenie ile waży 1mb pręta fi 14 skoro na końcu sprzedaży i tak stal jest ważona i dopiero wystawiana jest faktura? To są orientacyjne przeliczniki.



Jarek.P - 22-03-2010 09:47

pachnie mi to oszustwem Tak, jest to takie ogólnie stosowane w tej branży oszustewko, niezbyt mocno maskowane tezami, że waga normowa, to czystej stali, a tu rdza, oleje po walcowaniu, a oni jako pośrednicy płacą za wagę rzeczywistą i ona zawsze jest większa.
Ktoś tu kiedyś pisał, że negocjując ceny zaproponował wyjście na plac i zważenie dziesięciu prętów, sprzedawca nie zdecydował się :wink:

Ja zamawiając stal, po prostu negocjowałem zarówno cenę, jak i ciężar właściwy, dało się trochę urwać :)

J.



hydrogenium - 25-03-2010 19:19
No i widzicie. Co kraj to obyczaj. Kiedy w ubiegłym roku kupowałem stal na haciende sprzedawca liczył stal po ciężarze rdzenia tj fi 12 0,888kg/mb. Zaznaczam że cena tony nie różniła się o więcej niż 3% w stosunku do konkurencji.



mdzalewscy - 25-03-2010 19:54
fi 12 - 0,887 kg/mb to jakaś średnia realna, wynikająca z od skrajnej 0,83 do skrajnej 0,95. W zależności od zanieczyszczenia, konkretnej klasy, huty, itd...

jak zamawiało się transport stali na budowę od głównego dostawcy/dystrybutora (chyba firma Bowim to była) to jak wjeżdżał samochód na wagę u odbiorcy to różnice w wagach dostawca - odbiorca były minimalne na 25tonach (20-30kg). Czyli błąd wagi. Jak się zamówiło w zwykłym składzie, z powodu niepełnego transportu (bo u dystrybutora huty to tylko pełne wózki wożą) i na tym składzie przeliczali dla klientów przy sprzedaży fi12 - 0,89kg (mimo że mieli wagę do odbiorów), to jak wjeżdżał samochód u odbiorcy na wagę to przy proporcjonalnej wielkości 25ton, potrafiło ważyć nawet 500kg mniej :o :o :o

a jak jeszcze się przelicza gdzieś tam , że fi12 = 0,95 to już ostre bandyctwo, na pełnym wózku 25t. on już ma ok. 7-8% do przodu, prawie 2 tony.



irreality - 25-03-2010 20:42

(...)

Ja zamawiając stal, po prostu negocjowałem zarówno cenę, jak i ciężar właściwy, dało się trochę urwać :)

(...)
Normalnie szacun. Genialne! Serio.

Na to jeszcze nie wpadłem, że oprócz ceny można negocjować też właściwości fizyczne materiału.

"- Nie mogę sprzedać panu tego taniej. 1 mb po 30 zł ani mniej.
- A może pan zmienić używany wzorzec metra?"

XTRA



Jarek.P - 25-03-2010 21:45


"- Nie mogę sprzedać panu tego taniej. 1 mb po 30 zł ani mniej.
- A może pan zmienić używany wzorzec metra?"

XTRA

No widzisz? Widzisz? Jaki ten Einstein był mądry człowiek? I przewidujący? Kiedy mówił to swoje "wszystko jest względne"? :lol:

J. (który niedawno w Leroju, ku zdumieniu obsługi nosił na stoisko z wagami do śrubek/gwoździ krążki z przewodami elektroinstalacyjnymi celem porównania zawartości kabla w kablu i co ciekawsze, różnice były! :) )



PeZet - 26-03-2010 06:59
A ja kupowałem na metry bieżące. Przeliczyłem ilość stali z projektu i w składach pytałem o cenę z metra. Zawsze ze zdziwieniem reagowali, ale, kalkulator w dłoń i przeliczali. :D



Jarek.P - 26-03-2010 08:20

A ja kupowałem na metry bieżące. Przeliczyłem ilość stali z projektu i w składach pytałem o cenę z metra. Zawsze ze zdziwieniem reagowali, ale, kalkulator w dłoń i przeliczali. :D Ale co to zmienia, jeśli Ci przeliczali wg zawyżonego ciężaru właściwego?

J.



PeZet - 26-03-2010 17:33
To zmienia, że kupiłem tam, gdzie był najmniejszy. :D

Gwoli ścisłości: przeliczyłem nie tabelkę w projekcie, tylko policzyłem ile metrów potrzebuję na podciągi, żebra, wieńce. Narożniki, zakładki na sztukowanie.
Innymi słowy zweryfikowałem projektanta nie wnikając w jego tabelkowe kilogramy.



slawek9000 - 28-03-2010 10:59
ciężar jednostkowy stali zbrojeniowej wg średnic uwzględnia już fakt, że jest ona użebrowana, zresztą taka jest definicja tej średnicy, a zatem każda próba podawania wyższej wartości jest naciąganiem klienta. Mogą być oczywiście huty walcujące inne średnice, ale wtedy nie byłoby to #12 ale przykładowo #13,4 .

Faktyczny przekrój pręta np.#12 jest niższy niż wynikający ze wzoru 3,14*,6^2, ale też wytrzymałość stali zbrojeniowej jest badana dla próbek prętów takich samych, więc wszystko zostaje w tzw. rodzinie.

Z kolei gabaryty pręta zewnętrzne są trochę większe, czyli #12 nie przejdzie przez otwór f12 z uwagi na te żeberka właśnie.



wojtek50 - 28-03-2010 11:53
1 mb stali żebrowanej fi 12 to ok. 0,88kg , 1 mb stali fi 6 to ok 0,22kg



Rom-Kon - 28-03-2010 12:46

1 mb stali żebrowanej fi 12 to ok. 0,88kg , 1 mb stali fi 6 to ok 0,22kg Kolego właśnie o te ok. chodzi! bo to około przy większej ilości bywa znaczące... no chyba że kupujesz około 2t stali tj. np. od 1.7t do 2.3t :D



bonart1 - 29-03-2010 08:55
to jest oszustwo... tak robia by sciagnac klienta a potem nadrabiaja podkreconym przelicznikiem...

bylem w hurtowni stali - u nich detalista nie kupi ale sprzedawcy oswiecili mnie jak to dziala... bo jak to jeden skomentowal "jak hurtownia budowlana moze zarobic jak oni maja ceny zblizone do ich cen hurtowych - no wlasnie na przeliczniku"